fredag 3 februari 2012

Om man är barnfri heter det fredagshångel då?


Längtar till sommaren samtidigt som jag vill ha kvar snön.....


Fredagsmys förföljer mig. Bara på två timmar har 10st av mina vänner på FB skrivit Fredagsmyys. Gärna skriver de med två eller tre y:n.

Efter Skruttans gympa var det två familjer som pratade om fredagsmys och den första 2-åringar skrek -chips när mormor sa fredagsmys och den andra 2åringen gjorde inte som sin mamma sa och var nu nära att missa fredagsmyset. Mina barn bara stirrade.

- Har vi fredagsmys? frågade Flisan mig på väg hem.

- Nopp, vi har ju onsdagsdisco, torsdagsglass, fredagsstress, lördagsbio, söndagsaktivitet, måndagplaneringsdag, tisdags-barn-väljer-mat och mys varje dag.

Det kanske inte är så dumt med bara fredagsmys endå!

 

5 kommentarer:

finastina sa...

Haha...fredagsmys, det är nog det töntigaste ordet som finns ! Tycker ni gör alldeles rätt i era "restenaveveckan"-dagar. ;)

Tjusig bild! :)

Milla sa...

Tack! Töntigt va ordet jag letade efter.

Jessica sa...

Fredagsmys är en rutin som får mitt autistiska barn att gå i skolan varje dag genom motivering att det snart är fredag, alltså helg innebär det för honom. Vi skulle kunna kalla det vad som helst. Det innebär inte godis alltid, utan en extra mysig god middag med ljus tända och efterrätt. Kanske popcorn efter och en hyrd film. Men nu kallar hans klasskamrater det för fredagsmys och han vet var det är. Det räddar en annars tjurig vecka över skolan, här gäller rutiner, rutiner och rutiner. Tråkigt men sant och det funkar. Har man dock ingen tanke bakom kan det anses töntigt. Vi har mys på olika sätt i veckan och helgen också men fredagsmys är viktigt ändå för honom. Innan vi började med det så var fredagar alltid sura och inget roligt alls. Då samma sak är viktigt för ett autistiskt barn.

Camilla sa...

Jessica: Jag fårstår att det är viktigt med rutiner för autistiska barn och egentligen gäller det nog alla barn. Jag har varit runt på många barnhem och besökt bland annat autisktiska barn så jag vet hur viktigt det är för dem.
Vad jag menar är att jag tycker det är lite löjligt att man helt plötsligt kallar något efter en reklam.
När föräldrar börjar använda fredagsmys som en hotpropaganda mot sina barn. När fredagsmys blir ett måste.

Det var verkligen inte meningen att trampa på någons tår.
Som sagt vi har discodagar, glassdagar och våffeltävlingsdagar, det gör oss glada.

Jessica sa...

Du har inte trampat på någons tå, ialla fall inte min ;) Ville bara förklara hur det kan vara.