måndag 16 januari 2012

Fyrtal i sängen



Runt 00,30 kommer denna dam ner trippandes nerför trappan och till vår säng. Hon är ostadig och vinglig som ett fyllo och håret står åt alla håll. Hon klättrar upp för sängen och lägger sig tätt tätt mot en. Då kan jag somna på riktigt. Det är mysigt.

Men i natt var det en sån där mardrömmsnatt igen. Skruttan vaknade först och gråter. Hon somnar i min famn när jag sitter på golvet. Hon vaknar när jag lägger ner henne. Somnar om i famnen, vaknar när jag lägger ner henne osv osv. Bär ner henne till vår säng hon rullar omkring, hon gnyr, hon rullar ännu mera, hon gnyr lite mindre, hon sparkar ut mig mot kanten, hon slutar att gny, hon sparkar mot mig igen och till slut har hon fått mig dit hon vill och hon somnar om. 10min senare hör jag Flisan tassandes ner. Hon kryper ner tar ett redigt grepp om täcket, snurrar om och somnar om.

Och igen ligger jag på kanten, använder mina magmuskler för att inte ramla ut och pricken över i:et jag får inget täcke.

Ett barn är okej att ha i sängen men två är för mycket. Så vem ska jag avvisa i natt?

Inga kommentarer: