måndag 16 januari 2012

Att föda barn så barn förstår...



2 månader innan Flisan skulle bli storasyster så fick jag ett boktips av en vän.

- Den här boken är jättebra. Jag har läst den här boken hundra gånger för mina barn och de tycker att det är så gulligt när jag läser hur de kom ut från magen osv. osv.....

Okej tänkte jag. Det kan ju vara något för Flisan som älskar allt som har med doktorer och sånt att göra. Jag köper boken. Vi läser, vi tittar på bilder och jag förklarar att lillasyster ligger nu i magen och växer.

- Vill lillasyster bara ha godis?  Frågar en förståndig 3½åring sin mamma som precis har tryckt i sig en påse djungelvrål.

I alla fall, just då var det inga konstigheter med boken.

Men nu börjar frågorna.....Kissar man ut barnet? Bajsar man ut barnet? Hur kommer barnet ut?! 

Ibland önskar jag att jag var barnmorska så jag kunde och ville förklara utan att stamma hur det egentligen går till. Och det är nu jag förstår varför denna glada mamma som tipsade om boken tyckte att den var så bra. Jo, hon födde med kejsarsnitt, alltså bäbisen knackar och vill ut och doktorn tar ut bäbisen genom en dörr på magen! Punkt slut. Så står det i boken. Hur enkelt som helst att förklara och hur gulligt låter inte det?

Men hur gulligt låter det när man förklarar för en 5åring som bara har kiss och bajs i huvdet att bäbisen kommer ut från snippan?  

 

6 kommentarer:

finastina sa...

Haha...ja kan bli lite trixigt att förklara. Minns inte vad jag sa när det begav sig till min stora tjej som är 8 år nu. Tror jag sa att den kom ut ur rumpan.. ;)

Lillebror som är född med planerat kejsarsnitt var enklare, då sa jag att doktorn opererade och plockade ut han genom magen, enkelt att bara visa ärret. På tal om ärret så fort min 2-åring ser ärret på min mage så säger hon "pääää" och ser äcklad ut...tack för den... ;)

Ida-Maria sa...

Jag vet inte riktigt hur vi ska göra med Lykka när det kommer till att förklara att det ska komma ett syskon. Hon är ju bara 2 år, så kommer hon överhuvudtaget kunna förstå?

Men har hela tiden tänkt att en bok kanske ör något. Även om hon kanske inte förstår innebörden helt och hållet så kanske hon ändå kan koppla lite iaf sen när lillebror kommer.

Tack för tipset!

ida-maria, mammablogg från Nacka med BF 22/4 sa...

Hmm...blev ingen länkning i min kommentar så här kommer den! ;)

Camilla sa...

Ida-Maria: kan verkligen rekommendera boken. Den är bra och väldigt roliga bilder :)

FinaStina: Det är lite jobbigt att förklara ;)

A sa...

Hm...inte helt lätt att förklara! :) Jag gillar dock det där med dörr...tycker det vore kanon om det bara vara att öppna en dörr liksom!

Camilla sa...

Livet skulle vara lite enklare då :)
Kul att se dig här ;)