måndag 5 mars 2012

Blåååå mat



Blå  mat

Lite klurigt var det att fixa blå mat. Finns inte så mycket mat som är blå av naturen. Att använda karamellfärg känns fuskigt och är inte bra för kroppen. Har en vän som är kock som har predikat hur farligt det är med karamellfärger, så de använder vi väldigt sällan.

Blåmusslor blev det i alla fall, kanske inte så blått som jag hade tänkt mig men namnet är ju blått i alla fall.

Första gången, gott blev det men jag tror att jag kan komma på ett godare recept.
Något med mer sting i.



Men det här receptet använde jag idag.

Ingredienser
1 nät med färska musslor
1 gul lök, finhackad
4 vitlöksklyftor , pressad
Ca 2 msk smör
2 dl vitt vin
1 dl grädde
salt
hackad persilja

Gör så här:
Borsta musslorna noga så att de blir rena. Ta bort “skägget”, skölj noga. Kasta de musslor som inte stänger sig. Smält smöret i en kastrull. Fräs löken och vitlöken på medelvärme ett par minuter. Häll i vinet och höj värmen. Lägg i musslorna och sjud under lock ca 5 min eller tills alla musslor öppnat sig (ät inte de musslor som inte har öppnat sig). Häll i grädden och låt den bli varm. Salta och strö över persiljan.

Till det blev det Congo klyftpotatis med hemmagjord aioli. Hur enkelt som helst att göra egen majo, jag har aldrig gjort det tidigare. Men från och med nu blir det bara hemmagjord majonnäs.


Slickade fat.
Ingen höjdare för barnen men de fick ko-bollar istället.

Billigt och ekologiskt. Superduperbra!

Nu har vi hunnit med svart mat och blå mat, nästa vecka blir det grönmat.

2 kommentarer:

Milla sa...

Det lät jättegott!! Musslor är verkligen helt underbart :)

Tack för gratulationen :)

Kramar

Malin på pastill.nu sa...

Jag har aldrig gjort musslor själv, tack för beskrivningen!