måndag 25 juli 2011

Hammare, kräftor och clowner

Hammare och kräftor.

Norrland lever.

Det är festival i min hemstad. Trots det dåliga vädret är människorna glada och är ute och minglar.  Underbart.

Idag blev det en kräftlunch i stugan. Nötknäpparen för att knäcka klorna var borta så det blev hammare och skärbräda. Något som Busan tyckte var väldigt roligt, min mor mindre roligt eftersom det flög kräftlager över allt. Skruttis tyckte också att det var roligt, med att slå hammaren i tallriken.

Efter lunchen åkte vi ner till stan och åt middag. Mat är ingen bristvara här. Min mamma går snällt runt som en flygvärdinna
- Kaffe, the, kaka?
- Frukt?
- Någon som vill ha macka?
-Lunch?

Varje gång jag åker här ifrån har jag gått upp 1-1½kg. Så nu blir det hårdträning när jag kommer hem eller så köper jag en slimtrosa och fortsätter äter tunnbrödstut med parmaskinka.

 Barnen sprang iaf omkring som vilda höns i stan, bland restaurangtälten och människorna. Tror att de saknar civilisationen efter 1½ vecka i vildmarken.




  Är det fest så är det fest. Inte alltid lätta att äta godis. 

Nu sover barnen efter 1 timme nattning. Blir svårare och svårare att lägga Skruttis som har massa saker som hon bara måste göra innan hon ska sova. Te.x sjönga alla sånger hon kan x 3gånger, måla väggarna med fötterna, ett snabbt aerobicspass i sängen och sen måste hon kram mormor och morfar ett par gånger innan hon kan lägga sig ner och blunda och sen går det fort. 
Något som har blivit bättre är att hon helt plötsligt har skippat nattvällingen  





Min lilla skruttis.

Trolleri och clownshower är något som visas varje dag här i vårt hus.

1 kommentar:

Milla sa...

Haha, det där med en massa "måste bara" innan läggning känner jag igen :) Tänk vad mycket viktigt de små måste uträtta just på kvällarna ;)

Kramar