söndag 10 juli 2011

En vecka kvar



Ännu en dag närmare semestern.

Japp, en dag till gjord i statensnamn. Idag var det faktiskt lite roligt att jobba. Inringarna var trevliga och kollegorna på gott humör. 

Samma stämning var det när jag kom hem. Barnen var trevliga och min man på gott humör. Då passade jag på att rensa maskrosor och koka morotsoppa med fetaost cremé och vitlöksbröd. 

Morotsoppa

4 personer
½ kg morötter
1-2 msk smör eller rapsolja  
1 liter grönsaksbuljong 
1 tsk timjan 
1 tsk salt 
2-3 kryddnejlikor ( jag tar 5 )
1 bit kanel ( ca 5cm ) 
1 kuvert Saffran 
1-2 dl riven ost 
1 dl mjölk eller grädde  

Fetaost cremén
2 dl creme fraiche
1 förpackning fetaost
 salt och peppar.

Riv morötterna och fräs dem i lite smör.  Häll på grönsaksbuljongen och låt det småkoka i 10min.

Blanda sedan i resten och låt det puttra några minuter.
Under tiden kan man blanda fetaost cremén. Smula ner fetaosten i creme fraiche och salt och peppra efter smak. Vips så är maten färdig.

Vill man ha något gott till så är nybakt bröd med någon god ost till perfekt.



Inga kommentarer: